Ének-Zene - 7. osztály

2. óra

 Vissza a tanmenethez
FEJLÉC
Osztály:
7. osztály
Tantárgy:
Ének-Zene
Óraszám:
2. óra
Témakör
Év eleji ismétlés
Téma:
Himnuszok
A 6. osztályos dalanyag ismétlése
Előző óra anyaga:
Szent István királyhoz,
hangjegyértékek, ábécés hangok
Következő óra anyaga:
Az ürögi faluvégen
Népdalaink stílusjegyeinek ismétlése
Didaktikai feladat:
Ismétlő rendszerezés
Óratípus:
Rendszerező óra
Órafajta:
Ismétlő, összefoglaló óra
Tantárgyi koncentráció:
Történelem - A nagy francia forradalom
Elsajátítandó követelmény:
A tanult dalok stílusos előadása
Kialakítandó kompetencia:
Esztétikai-Művészeti
Elsajátítandó fogalmak jegyzéke:
Rouget de L'Isle
Fejlesztési cél - ismeretek, ismeretkörök tudása:
A Nagy francia forradalommal kapcsolatos ismeretek
Fejlesztési cél - képességek, készségek:
Ritmikai készség fejlesztése
Fejlesztési cél - attitűdök, viselkedésbeli jellemzők:
Más népek iránti tisztelet
Hagyományos módszerek:
Csoportos megbeszélés, tanári magyarázat
Kooperatív módszerek:
Csoportinduló
Források:
Az emberiség krónikája
Eszközök:
CD lejátszó vagy számítógép
 
 
Idő Tananyag Tevékenység, munkaforma Megjegyzés
Bevezető rész
10'
  1. Szervezés:
    1. Jelentés
    2. Mielőtt leülnénk, egy kérdés: Melyek azok a dalok, amiket mindig állva szoktunk énekelni? (nemzeti énekek)
    3. Énekeljük el az eddig tanult nemzeti énekeinket!
  2. Motiváció:
    1. Hogyan kell viselkednünk, ha nem a saját, hanem másik nemzet himnuszát halljuk?
    2. A mai napon a Francia köztársaság nemzeti himnuszával fogunk megismerkedni! A himnusz a Nagy francia forradalom idején íródott, melléknevét onnan kapta, hogy a Marseill-ből bevonuló önkéntesek ezt énekelték.
    3. Hallgassuk meg, majd soronként énekeljétek utánam! (Hallás utáni daltanítás!)
  3. Egy rövid gyorsasági feladat: a táblán látható hangközöket rakjátok növekvő sorrendbe!
    Prím, Szekund, Terc, Kvart, Kvint, Oktáv (összekeverve)
Frontális munka Kodály Zoltán: A szabadság himnusza (Zenehallgatás)
Fő rész
25'
  1. Régi dalokat rejtettem el a feladatok mögé. Ismerjétek fel őket, és énekeljük el!
    CSAK ELSŐ VERSSZAKOK!
  2. Ősszel népdalokkal kezdtük az évet...
    1. Ősszel érik babám - Ritmustaps
    2. Ablakomba, ablakomba - Dallam
    3. Luca Panna - Ritmustaps
    4. Minek nékem - Képről
  3. Később Kodály egyik művével ismerkedtünk...
    1. A Vidróczki híres nyája - Képről
    2. Madárka - Hangjegyről
    3. Két tyúkom - Betűkotta
  4. Ezt a magyar történeti énekek követték...
    1. Summáját írom - Hangjegyről
    2. Csínom Palkó - Betűkotta
    3. Ellopták szívemet - Betűkotta
  5. Végül a Bécsi klasszicizmussal ismerkedtünk...
    1. Vágyódás a tavasz után - Ritmustaps
    2. Bűvös csengettyű - Ritmustaps
    3. Örömóda - Betűkotta
  6. És volt egy dalunk Március 15-re is... Énekeljük el a Tk 17. oldalán lévő ostinató ritmussal.
    1. A jó lovas katonának - Hangjegyről
Frontális munka
Csoportmunka

(Alkalmi csoportok, akik meg akarják próbálni, együtt alkotnak egy csoportot. Együtt próbálják kitalálni a megoldást!)
A szükséges képek:
Sályi határ kép
Vidróczki fejfája kép
Madárka hangjegy
Két tyúkom betűkotta
Summáját írom hangjegy
Csínom Palkó betűkotta
Ellopták szívemet betűkotta
Örömóda betűkotta
A jó lovas katonának hangjegy
Befejező rész
10'
  1. Ezzel a dallal visszakanyarodtunk az óra anyagához. Hogyan kapcsolódik Márciusi forradalmunk a Nagy francia forradalomhoz?
    (A nagy francia forradalom eszméje volt az ami 50 évvel később az európai forradalmak sorához vezetett.)
  2. Énekeljük el a tanult dalt!
  3. Házi feladat: A mai órán énekelt törzsanyag dalok szövegét ismételni!
Frontális osztálymunka  
Hiányzóknak
  Házi feladat: a 6. osztály törzsanyagának ismétlése!

(Ősszel érik babám, Ablakomba, ablakomba, Luca Panna, Minek nékem, A Vidróczki híres nyája, Madárka, madárka, Két tyúkom tavalyi, Summáját írom, Csínom Palkó, Ellopták szívemet, Vágyódás a tavasz után, Bűvös csengettyű, Örömóda, A jó lovas katonának)