Mozgókép és médiaismeret

1. óra

 Vissza a tanmenethez
FEJLÉC
Osztály:
8. osztály
Tantárgy:
Mozgókép és médiaismeret
Óraszám:
1. óra
Témakör
A média társadalmi szerepe
Téma:
Társadalmi szerep,
történetük, felosztásuk
Előző óra anyaga:
X
Következő óra anyaga:
A mozi története
filmtípusok, műfajok
Didaktikai feladat:
Új ismeret feldolgozása
Óratípus:
Új ismeret feldolgozó óra
Órafajta:
Frontális munkával vezetett
Tantárgyi koncentráció:
Történelem - Államalapítás
Elsajátítandó követelmény:
A dal közös éneklése
Kialakítandó kompetencia:
X
Elsajátítandó fogalmak jegyzéke:
X
Fejlesztési cél - ismeretek, ismeretkörök tudása:
Szent Istvánnal kapcsolatos ismeretek
Fejlesztési cél - képességek, készségek:
Kottaolvasási készség fejlesztése
Fejlesztési cél - attitűdök, viselkedésbeli jellemzők:
Csoportmunkára nevelés
Hagyományos módszerek:
Csoportos megbeszélés, tanári magyarázat
Kooperatív módszerek:
Források:
Eszközök:
CD lejátszó vagy számítógép, a pontozáshoz rajzok, kártyák
 
 
Idő Tananyag Tevékenység, munkaforma Megjegyzés
Bevezető rész
10'
  1. Szervezés:
    1. Dalcsokor közkívánatra az elmúlt év dalaiból. (3 dal)
  2. Ismétlés:
    1. Milyen csoportokba osztottuk korábban a magyar népdalokat? (régi és új stílus)
    2. Milyen tulajdonságaik alapján hasonlítottuk össze őket? (sorszerkezet, szótagszám, stb.)
    3. Sorverseny: Alakítsunk két csapatot!
      HOTSEAT - Ülj arra a székre, amelyik stílus tulajdonságát hallod!
  3. Célkitűzés: A mai órán ismét népdalt fogunk tanulni, amelyért Ürögre látogatunk el, amit ma a térképen Iregszemcse néven találsz meg. A két település Felsőiregh-ből és Szemcséd községből alakult ki 1938-ban, Tolna megyében található. (A dalt Bartók Béla gyűjtötte, akkor még Felsőiregh-en.)
Frontális munka
Csoportmunka (HOTSEAT)

A csoportalakítás szempontja:
(Az év első felében születettek, és a második felében születettek.) Eltérő létszám esetén képességek szerint korrigálni.
A szükséges képek:
Ürög község a térképen
Régi és új stílus - HOTSEAT
Fő rész
25'
  1. Nyisd ki a könyvedet, és kövesd az első versszakot a kottában.
    Hol találod a dallamot? - TK 21./1.
    (Ha szükséges, magyarázat a többszólamú kottaolvasáshoz.)
  2. Daltanulás hallás után (Tk 20.)
  3. Hogyan betűznéd a sorait? - Tk 21/2.
  4. Milyen más tulajdonságokat említettünk az óra elején? Írd fel a könyvedbe! - Tk 21/3.
  5. A következő feladatban népdalokat találunk, csoportosítsuk őket előadásmódjuk szerint! - Tk 21/4.
  6. Énekeljük el, és írjuk is le g-dóban az 5. feladat népdalát!
    1. Énekeljük el szolmizálva!
    2. Írjunk g-kulcsot a sor elejére!
    3. Írjuk ki az 1 # előjegyzést! (Hová?)
    4. Hol lesz a dó helye? És a kezdőhangé?
    5. (Differenciálási lehetőség: aki hamar kész, készítse el a kvintválaszt is!)
    6. Ki ismerte fel a dalt?
  7. Zenehallgatás vetélkedő következik, a tavaly hallgatott zenék közül fogsz hallani néhányat! Írd fel a füzetedbe a mű címét és szerzőjét!
    1. Haydn: Tavasz kórus (oratórium), Pacsirta kvartett (vonósnégyes)
    2. Mozart: Egy kis éji zene (szerenád), Török induló (szonáta tétel)
    3. Beethoven: Örömóda (szimfónia), D-dúr hegedűverseny (versenymű)
Frontális munka
Önálló munka
Zenehallgatás anyag
Befejező rész
10'
  1. Eredményhirdetés, értékelés
  2. Énekeljük el a tanult dalt!
  3. Házi feladat: Szöveget megtanulni!
Frontális osztálymunka
Hiányzóknak
 
  • A népdalok tulajdonságairól diasor és teszt található az interneten!
  • A zenehallgatás anyag feleleveníthető a www.zenehallgatas6.atw.hu oldalon, és ehhez is van teszt a tavalyi anyagnál!
  • A hiányzók feladata a tankönyv kitöltése, de legalábbis lemásolása, és az internetes anyagokkal az ismétlés!