Ének-Zene - 7. osztály

4. óra

 Vissza a tanmenethez
FEJLÉC
Osztály:
7. osztály
Tantárgy:
Ének-Zene
Óraszám:
1. óra
Témakör
Év eleji ismétlés
Téma:
Szent István királyhoz,
hangjegyértékek, ábécés hangok
Előző óra anyaga:
X
Következő óra anyaga:
Himnuszok
A 6. osztályos dalanyag ismétlése
Didaktikai feladat:
Új ismeret feldolgozása
Óratípus:
Új ismeret feldolgozó óra
Órafajta:
Frontális munkával vezetett
Tantárgyi koncentráció:
Történelem - Államalapítás
Elsajátítandó követelmény:
A dal közös éneklése
Kialakítandó kompetencia:
X
Elsajátítandó fogalmak jegyzéke:
X
Fejlesztési cél - ismeretek, ismeretkörök tudása:
Szent Istvánnal kapcsolatos ismeretek
Fejlesztési cél - képességek, készségek:
Kottaolvasási készség fejlesztése
Fejlesztési cél - attitűdök, viselkedésbeli jellemzők:
Csoportmunkára nevelés
Hagyományos módszerek:
Csoportos megbeszélés, tanári magyarázat
Kooperatív módszerek:
Források:
Eszközök:
CD lejátszó vagy számítógép, a pontozáshoz rajzok, kártyák
 
 
Idő Tananyag Tevékenység, munkaforma Megjegyzés
Bevezető rész
10'
  1. Szervezés:
  2. Ismerjétek fel ritmusukról ezeket a dalokat!
    1. Az ürögi faluvégen
    2. A jó lovas katonának
    3. Minek nekem ez a sáji határ
  3. Milyen ritmus köti össze ezeket a dalokat? (Éles-nyújtott)
    • Írásban hogyan jelöljük a nyújtást? (ponttal)
    • Milyen hangjegyértékkel egészülnek ki ezek a ritmusok? (nyolcaddal)
    • A mai órán sokat fogunk írni, ezért ennek a játékos gyakorlását későbbre hagyjuk, változatosságképpen!
  4. A múlt órán közösen beszéltük meg a népdalelemzés szempontjait. Most mindenkinek önállóan kell elemeznie egy népdalt. A fiúk és lányok különbözőt kapnak, elemezzétek a múlt órai szempontok alapján! (Az alul lévő szöveg nem a megoldás, hanem egy másik feladat, gondolatébresztőnek jó, de ne másold le!)
  5. Egymás munkáját fogjátok ellenőrizni, mégpedig a lap alján lévő szöveggel, az ugyanis a MÁSIK CSOPORT megoldása. Alakítsatok párokat és ellenőrizzétek egymás munkáját!)
  6. Célkitűzés: A mai órán egy általánosan ismert népdalt fogunk megtanulni, csak bemutatom és már énekelhetjük is.
    Azért arról ne feledkezzünk meg, hogy TÖRZSANYAG!
Frontális munka
Önálló munka (népdalelemzés)
Páros munka (ellenőrzés)
A szükséges lapok:
Népdalelemzés feladatlap
Fő rész
25'
  1. Által mennék én a Tiszán - Tk 22. Hallás utáni daltanítás (röviden)
  2. Egy kis ismétlés, ami a múlt óráról még elmaradt: zenei rejtvény következik...
    (Ellenőrizni, hogy otthon ismételtek-e!) Írd a füzetedbe a felhangzó négy mű címét és szerzőjét!
    • Haydn: Üstdobütés szimfónia
    • Mozart: Esz-dúr kürtverseny
    • Beethoven: Sors szimfónia
    • Beethoven: Pastoral szimfónia
    • Ellenőrzés - kézfelemeléssel!
  3. Ügyességi verseny következik, az óra elején emlegetett ritmusokkal!
    Olyan motívumokat fogok tapsolni, amelyikben éles és nyújtott ritmusok vannak. Mindig csak az egyik. Mindenki leguggol, és éles ritmusra a fiúk állnak fel, nyújtott ritmusra a lányok. A ritmusokon kívül arra is jó lesz, hogy egy kicsit lazítsunk!
  4. Még egy kicsit írunk: énekeljük el és ismerd fel a dalt a Tk 23. oldalán! (1. feladat)
    1. Írjuk le g-dóban!
    2. Mi az előjegyzés?
    3. Hová írod a vonalrendszerben?
    4. Mi lesz az ütemmutató?
    5. Hol lesz a dó helye? És a kezdőhangé?
    6. (Differenciálási lehetőség: gyengébb tanulók csak az első sort írják le!
      Ellenőrzés a tábláról!)
Frontális munka
Önálló munka
Zenehallgatás anyag
Befejező rész
10'
  1. Értékelés - a legjobbakat kiemelni, de fiú lány összehasonlítás is legyen!
  2. Énekeljük el a tanult dalt!
  3. Házi feladat: Szöveget megtanulni, aki nem fejezte be a dallamírást, tegye meg!
Frontális osztálymunka
Hiányzóknak
 
  1. A következő órán felelünk a három dalból! (Fohász István királyhoz - Az ürögi faluvégen - Által mennék én a Tiszán)
  2. A hiányzók a mai dalt becserélhetik egy tavalyi törzsanyagra!
  3. Feladata a tankönyv kitöltése, de legalábbis lemásolása, és felkészülés a feleletre!